2015. május 24., vasárnap

Mandulás madeleine eperöntettel Pünkösdre

"A pünkösdnek jeles napján Szentlélek Isten küldeték..."
Habliliom mindig elkápráztat gyönyörű sütijeivel, csodás fotóival. Amikor megmutatta ezt a gyönyörűséget, már akkor tudtam, pompás pünkösdi édesség lesz belőle. A képen szereplő emlékkönyvet már egyszer mutattam, az én Dédnagyanyámé volt. Ez a bejegyzés, ahol nyitva van, 1894. október 4-én készült. A fotókon én magam vagyok, az egyiken Édesanyámmal. Az a kép sok évvel ezelőtt anyák napi plakát is volt. :) A hófehér pünkösdi rózsa pedig a házunk előtti beton-cserépben nyílt és hihetetlenül illatos.


És bemásolom szó szerint Habocska receptjét, mert van, aki nem tudta megnyitni:

Hozzávalók:

  • 16 db közepes méretű süteményhez:
  • 2 db közepes méretű tojás szétválasztva
  • 7,5 dkg süteményliszt
  • 10 dkg hántolt, finomra őrölt mandula (mandulaliszt)
  • 8 dkg vaníliával kevert porcukor + 1 evőkanál a szóráshoz
  • 7,5 dkg vaj
  • 1 nagyobb kezeletlen citrom reszelt héja
  • 1 csipet só
  • 1 teáskanál narancslikőr (elhagyható)
  • 3 dkg hántolt, szeletelt mandula
  • Az eperöntethez:
  • 25 dkg friss eper
  • 1 evőkanál vaníliával kevert porcukor
  • 1 evőkanál narancslikőr (elhagyható)

Elkészítés:

A vajat kis edényben felolvasztom, kissé hűlni hagyom. A tojásfehérjéből közepes keménységű habot verek. A tojások sárgáit a cukorral fehéredésig keverem, majd hozzáadom a vajat, a narancslikőrt. Folyamatos keverés mellett kanalanként adagolom az összetevőkhöz az őrölt mandulát, majd a lisztet és a csipet sót. Végül belereszelem a citrom héját, majd beleforgatom a fehérjehabot.

A sütőt 180 fokra előmelegítem.

A szilikon madeleine-forma mélyedéseibe 1-1 púpozott teáskanálnyi tésztát adagolok, a kanál hátával kissé lelapítom. Nem baj, ha nem tölti ki teljesen a formát, sütés közben szép egyenletesen eljut a tészta minden rovátkába. A tészták tetejére kevés mandulalapot szórok. 10-12 perc alatt világosra sütöm.

Könnyedén kifordítom a madeleine-eket a formából, fátyolnyi vaníliás porcukorral meghintem.

Az öntethez az eperszemeket megmosom, nagyobb darabokra vágom, a cukorral és narancslikőrrel keverőpohárba halmozom, botmixerrel pürésítem. Az igazán homogén öntethez finomszövésű szűrőn átpasszírozom a pürét, de ha ez a fázis elmarad, úgy is tökéletes a végeredmény, sőt akár kétféle is készülhet: fele passzírozva, fele pürésítve.

A madeleine-eket az eperöntettel vagy pürével kínálom, mindenki kedvére kanalazhat rá, vagy belemártogathatja a mandulának és a citromhéjnak köszönhetően különleges aromájú, könnyű aprósüteményt.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése